IMG 5781

Ruuansulatusentsyymeistä tehoa palautumiseen!

 

Heräät aamulla – ja vatsasi on ihanan litteä. On iltapäivä – ja tunnet, kuinka vatsasi toivoo lisää tilaa ja joudut salakavalasti avaamaan ylimmän napin housuistasi. On ilta – ja olet kuin yhdeksännellä kuukaudella raskaana… Eikä oireet lopu vatsaan: on unettomuutta, itkuisuutta, lihakset tuntuvat jäykiltä, palautuminen treeneistä takkuaa ja treenin jälkeiset lihassäryt (DOMS) kestää lukuisia päiviä ja mielialan heilahdellessa ovet paukkuvat helposti. Stressi nousee pintaan, kun olo vatsassa on tukala.

 

 

Missä vika?

Vatsan turpoamiseen ja ilmanmuodostukseen eli pierettämiseen syy useimmiten löytyy siitä, mitä suuhusi laitat. Se, mikä sopii Teuvolle, ei välttämättä sovi sinulle. Ruoka-aineilla, niiden erilaisilla yhdistelmillä, ruuan määrällä (volyymi), ja esimerkiksi stressillä on vaikutusta siihen, miten massu toimii. Ennekuin stressistä tehdään syntipukki, on hyvä todeta, että tietynasteinen stressi on hyvä, elämän liikkeelle paneva voima. Stressi kohottaa mm. kortisoli- ja adrenaliinihormonitasoa, saa aikaan glukoosin erittymisen vereen nopean energian saamiseksi, verenpaineen kohoamisen ja sydämen lyöntitiheyden kasvamisen. Olo tuntuu jännittävältä, motivoituneelta ja elämä tuntuu kiinnostavalta. Samaan aikaan kuitenkin ääreisverenkierto heikkenee, jotta lihaksiin virtaa enemmän verta, jonka vuoksi ruuansulatuselimistön toiminta luonnollisesti heikkenee. Pitkään jatkuneena tällainen tila ei tietenkään ole elimistön kannalta hyvä asia.

 

Enstyymit apuun – tehoa treeniin ja palautumiseen sekä vähemmän lihasarkuutta!

Jos siis vatsa ei toimi, kannattaa tehdä korjaustoimenpiteitä sen syyhyn – olipa se vääränlainen ateria tai stressi tms. Monesti ruuansulatusvaivoja voi kuitenkin syystä riippumatta helpottaa ruuansulatusnetsyymivalmisteilla – jotka parhaimmillaan myös edistävät palautumistasi treeneistä ja vähentää lihaskipuja! Tietyt ruuansulatusentsyymit pilkkovat tiettyjä ravintoaineita, siksi hyvä yleis-entsyymivalmiste sisältää sekä rasvoja, hiilareita ja proteiineja pilkkovia entsyymeitä. Fortix Enzyme Complex (https://www.sporttimekka.fi/tuote/fortix-enzyme-complex-100-kaps/) sisältää näistä kaikkia. Samaa entsyymisekoitusta löytyy myös Fortixin proteiinijauheista, jonka vuoksi ne eivät aiheuta yhtä helposti tukkoista oloa, kuin proteiinijauheet, joissa ei ole a) lainkaan tai b) riittävää määrää entsyymeitä.

Entsyymit auttavat esimerkiksi silloin kun:

  • joudut syömään aterian hieman liian lähellä ENNEN treeniä, ja se pitää saada mahdollisimman nopeasti ”hyötykäyttöön” eikä jäädä vellomaan vatsalaukkuun
  • joudut syömään liian nopeasti treenin JÄLKEEN jolloin verenkierto on edelleen lihaksistossa ja siksi ruuansulatuselimistön toiminta ja verenkierto ovat heikompia.
  • haluat nopeuttaa venähdyksien ja pienien vammojen ja tulehduksien parantumista (erään tutkimuksen mukaan toipumisaika oli entsyymeitä käyttäneillä henkilöillä 2 viikkoa, kun taas tutkittavilla, jotka eivät käyttäneet enstyymeitä, oli 8 viikkoa)
  • haluat vähentää treenin jälkeisten lihaskipujen syntymistä (preolyyttiset entsyymit, kuten proteaasi, papaiini ja bromelaani vähentävät treenin aiheuttamia tulehduksia ja turvotusta, siksi myös palautuminen on nopeampaa)

Miten käyttää enstyymeitä palautumiseen?

Vaikka ruuansulatusentsyymit tulee normaalisti ottaa juuri ennen ruokaa tai sen kanssa, jos halutaan ruuansulatusvaikutuksia, niin palautumistarkoituksessa käytettäessä entsyymit tulee ottaa aterioista erillään. Paras tapa on ottaa entsyymit tyhjään vatsaan, mahdollisimman aikaisin päivällä (ja/tai treenin jälkeen) ja paljon suurempana annoksena, mitä ruuansulatustarkoitukseen käytettynä. Tämä tarkoittaa, että jos normaalisti otat ruuan kanssa 2 tablettia, voit ottaa palautumis- tai terapeuttiseen tarkoitukseen 6 tablettia. Näin entsyymeillä ei ole ruokaa, jonka kanssa niiden täytyisi työskennellä.

Fortix Enzyme Complex 17,90€/ 100 tabl

Lähteet:

Protease supplementation improves muscle function after eccentric exercise (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19727022)
Effects of a protease supplement on eccentric exercise-induced markers of delayed-onset muscle soreness and muscle damage
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17685720)
Double-Blind Clinical Study Using Certain Proteolytic Enzymes Mixtures In Karate Fighters
(http://www.foundhealth.com/proteolytic-enzymes/overview)
Therapy Of Ankles Join Distortions With Hydrolytic Enzymes; Results Of Double-Blind Clinical Trials
(http://therapy.epnet.com/nat/GetContent.asp?siteid=EBSCO&chunkiid=21671)
Traumatic Injury In Athletes
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/13491141)
Enzymes and Enzyme Therapy
(https://www.amazon.co.uk/Enzymes-Enzyme-Therapy-Jump-Start-Lifelong/dp/0658002902/ref=as_li_ss_tl?tag=geo01-21&ie=UTF8&linkCode=sl1&linkId=745d5f1eab98d1df12df5b21e616a44c)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *